0

24 TIMMAR: STOCKHOLM

Hoppas ni alla mår bra och har haft en härlig start på veckan! Det har jag absolut haft, även om den var något intensivare än jag är van vid. I tisdags begav mina två systrar, vår pappa och jag upp till Stockholm för att utforska staden. Jag har inte varit där på riktigt sedan jag var 4 år gammal, annars har det bara varit på mellanlandningar mellan Umeå och Malmö. Så det var verkligen ett efterlängtat litet äventyr!

Hoppas ni tycker det är kul att ta del av vad jag gjorde när vi var borta. Det är kanske inte världens mest unika eller fartfyllda resa, men jag hade en underbar dag med familjen och det är allt som räknas ☀️

Larmet ringde klockan 03:30 på onsdagsmorgonen. Efter bara 3 timmars sömn var jag knappt trött, förmodligen för att jag inte fått sova tillräckligt länge. Det var ljummet ute och vi satte oss i bilen vid 04:15 och körde upp mot Hässleholm.

Morgonljuset från bilfönstret.

När klockan slagit 05:30 var vi framme i Hässleholm med 20 minuters marginal. SJ-tåget kom in på perrongen och vi begav oss.

En morgontrött.

Strax innan 10 var vi framme i Stockholm. Efter en dels irrande på Stockholm Södra tog vi tunnelbanan in mot de mer centrala delarna.

Under förmiddagen hann vi med en hel del; ett snabbt besök på Stockholms Stadsbibliotek, en tur upp till Naturhistoriska Riksmuseet och därefter åkte vi ner till Urban Deli på Sveavägen. Däremellan hann vi med ett par tusen steg i den stekheta stadskärnan. Det märktes verkligen att det var en av årets varmare dagar.

En minuts vila på trappan.

Veganska hamburgare med himmelska pommes hos Urban Deli. Alltid lika kul när resten av familjen är pepp på vegansk mat! Tillsammans delade vi fyra på lika många liter vatten haha.

Efter lunch drog vi vidare genom stan. Det blev en tur på Drottninggatan, en runda in om på Lush, en promenad genom en folktät gata i Gamla Stan, och slutligen en mindre vandring över bron till Skeppsholmen.

Men innan vi begav oss över bron köpte vi vars en bägare med himmelskt god vegansk glass hos Stikki Nikki. Jag valde en mörk chokladglass och en fräsch hallonsorbet. Den starka värmen gjorde det omöjligt att finna tid för en bild, men ni får helt enkelt lita på att den var precis vad jag behövde.

En vacker passage mellan husen i Gamla Stan. Det där ljuset! Mmmm

Att inte äga ett badkar är bevisligen bra för min plånbok.

Ännu ett vackert hus. Jag har alltid drömt om att ha en egen balkong att äta frukost på varje helgmorgon.

Väl över på Skeppsholmen tittade vi på utställningarna inne på ArkDes, Moderna Museet och slutligen Östasiatiska Museet. För min del var Moderna en solklar favorit. Jag var alltid barnet som längtade efter utflykterna till museum, utställningar och alla chanser till att få titta på gamla, märkliga eller helt enkelt vackra grejer. 

Ett ögonblicks vila i ett fönster. Finns det något härligare än fönster det går att sitta i? Jag tvivlar.

En syster på bron över från Skeppsholmen. Efter en dag med drygt 30'000 steg var mina ben och fötter minst sagt trötta.

En selfie i kvällssolen. Sommaren gör mig verkligen gott.

Hemfärden skedde samma kväll. Efter 12 timmar i huvudstaden var det dags att bege sig av hemåt. Vi köpte vars en matig sallad, kambocha och begav oss till tunnelbanan. Sju timmar senare på nattåget och därefter var vi tillbaka i Hässleholm där vi lämnat bilen.

Hela detta endagsäventyret tog oss 24 timmar. Det innebar en hel del intryck, promenerande och sol. Att göra den här typen av mindre resor är något jag alltid har tyckt om. Ingen tid går till spillo och jag får uppleva maximalt på kortaste möjliga tid. Dessutom brukar det gå fint att hitta biljetter till ett bra pris någon vecka eller ett par dagar innan!

Vart borde jag bege mig nästa gång? Något förslag? Skriv gärna en kommentar! ☆

Ha en fin kväll så hörs vi snart igen! ❤️

Liknande inlägg

Kommentera här: