0

TRUEFOOD: VEGANSK COMFORT FOOD I CENTRALA LUND

Sedan jag flyttade till Lund har jag haft tillfälle att prova en hel del fik och restauranger. Toppen tycker jag som gärna äter gott! Jag har som ambition att skriva mer om vad för roliga matställen som finns här i trakterna. Finns det vegansk mat? I'll try it. Skicka gärna en rekommendation om du har någon på lager! 💚
Ett underbart ställe som jag gärna besöker är TrueFood i centrala Lund. De serverar otroligt fräscha och goda veganska rätter - allt från friska sallader, till matiga burgare, bra havrelatte och otrooooligt goda rawfoodkakor!
 
De spelar mysig och lågmäld musik i lokalen, och det är en överlag lugn och liksom hemtrevlig känsla i luften. Och vilken takhöjd! Den bästa beskrivningen jag kan komma på är att det liksom är en "yoga-atmosfär" i lokalen som är helt perfekt för en lugn lunch mitt i veckokaoset. Enda nackdelen med lokalen är att de saknar kundtoalett, annars är det nästintill perfekt!
När jag var där idag på lunchen valde jag deras The True Sallad och Tess tog deras Dagens lunch; sötpotatisnudlar med pankofriterad tofu och massor av grönt. Den såg helt magisk ut.
Förövrigt så var det faktiskt på TrueFood som jag och Tess träffades första gången! Himla bra att det hände tycker jag 🧡
The True Sallad innehåller bland annat grönkål, rostade kikärtor, granatäppelkärnor, avokado och (så god!!!) temphe-"bacon". Lätt en av de godaste salladerna jag ätit.
 
Sen var vi ju (såklart) tvungna att beställa efterätt också. Förresten - efterrätt kring lunch på en torsdag? Helt klart ett vinnande koncept.
Det blev två rawfood-kakor: en med tiramisu och med jordgubbar. Alltså. Jag har inga ord. Och kaffet var gott det med! Det blev vars en havrelatte. Och titta så fina mönster ägaren bjöd på! Allt på det här stället är så bildvänligt ☕✨
Bottnen var god (smakade typ mandelmassa?) och hade inte alls där den "fröiga" raw food-konsistensen som vissa har. Fyllningen smääääälte i munnen och smakerna var på topp. Det var verkligen sjukt gott! Vill nu testa så kan jag verkligen rekommendera tirmisun.
 
Så är ni mitt i Lund och känner för att äta veganskt? Kanske du har ett lite vego-skeptiskt sällskap? Ja, men då är detta faktiskt ett toppenställe! 
Allt gott, 
kram Minea
 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentera här: